Boganmeldelse: Guns, Germs and Steel

Hvorfor tog europæere til til Amerika og ikke omvendt? Hvorfor var europæernes teknologi så meget bedre? Hvorfor blev verden ikke overtaget af folk fra Australien? Og hvorfor døde 95% af amerikanere af spaniernes sygdomme, men ikke omvendt? Det er de store spørgsmål, der besvares i Guns, Germs and Steel af Jared Diamond. Det var ikke fordi europæerne var klogere (det var de ikke), eller bare på grund af nogle tilfældigheder såsom de rigtige personer på de rigtige tidspunkter. Området omkring middelhavet var bare nemmere at bo i med sin let dyrkbare jord, gode afgrøder, store pattedyr, der kunne gøres til husdyr og meget, meget mere.

Bogen kigger på, geografi, dyr, landbrug og bakterier og bruger det til at forklare historiens gang og hvorfor Eurasien endte med at dominere verden. På kort sigt kan tilfældigheder såsom den rigtige person på det rigtige tidspunkt spille en forskel. På langt sigt hvor områder har været besat af mange forskellige mennesker vil disse menneskers forskelligheder udligne hinanden, mens forskellene i miljøer vil have akkumulerende effekt. Dér havde Eurasien kæmpe fordele de sidste 13.000 år. Disse forskelle gennemgås i Guns, Germs and Steel.

Bogen kan læses af de fleste, men nogle dele kan være kedelige. Gennemgang af forskellige dyr eller afgrøder på forskellige kontinenter kan blive kedeligt. Personligt læste jeg de første tre dele af bogen, men den fjerde del, der gennemgår udviklingen på de forskellige kontinenter blev for kedelig og jeg gik død i den.

Er du interesseret i historiens lange træk og vil gerne lære noget, du ikke gør i skolen. Så er dette en bog for dig, men for nogen vil den også være lang og teknisk.